Co to jest liner? Gdzie jest shell? To jedne z pierwszych zadawanych pytań gdy zaczynamy interesować się budową rolek.
O odpowiedź na te pytania poprosiliśmy instruktora Jana Stankiewicza z lubelskiej szkółki rolkarskiej - Rollub.
Jak zbudowane są rolki?
Rolki to sprzęt sportowy, który jak każdy inny składa się z wielu mniejszych elementów. Wszystkie części ma swoją profesjonalną, ogólnie stosowaną nazwę.
Wielokrotnie podczas lekcji nauki jazdy zdarzyło mi się rozmawiać o rolkach używając tych nazw, które u odbiorcy powodowały zakłopotanie - a co to jest shell czy liner?
Aby ułatwić Wam naukę budowy rolek, postanowiłem stworzyć schemat o podstawowych elementach, które każda osoba jeżdżąca powinna znać.
Jako przykład do stworzenia grafiki wybrałem freeskate’ową rolkę Powerslide NEXT na szynie 4x80. Oczywiście każdy model rolki ma trochę inną budowę, ale przeważnie zawiera te same części tylko w innej formie (kształcie).
Czy ta wiedza do czegoś się przyda?
Tak, ponieważ wiele z tych części można kupić oddzielnie. Umożliwia to ich serwisowanie oraz personalizację. Naturalnie, rolki zazwyczaj wymagają części im dedykowanych, jednak bardzo często można pokombinować z dopasowaniem innych.
Dla przykładu, do wielu edycji rolek Hardcore Evo doskonale pasowały cholewki z serii rolek agresywnych USD Carbon - pozwalało to na nieco większe uwolnienie kostki. Klamry i rzepy inne niż te montowane fabrycznie też najczęściej da się dopasować, czasami jedynie trzeba nawiercić nowy/dodatkowy otwór w skorupie rolki i przełożyć nakrętkę zębatkową od wewnątrz.
Istnieje całkiem sporo butów wewnętrznych możliwych do zakupu oddzielnie. Te z półki premium mogą niekiedy kosztować więcej, niż całe, dobrej klasy rolki freeskate!
Oprócz tego - szyny. Pod warunkiem że mówimy o jednym standardzie montażu, nie ma zazwyczaj problemu, aby szyny jednego producenta dokręcić do butów innego.
Jeżeli poszukujecie części do rolek, w celu nadania im unikalnego charakteru lub naprawy, jak zwykle polecamy nasz sklep partnerski Bladeville.